Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти

Проблема якості товарів і послуг, у тому числі й освіти, у світі існувала завжди. Останнім часом вона істотно загострилася в усіх сферах життєдіяльності суспільства, посиливши соціокультурне значення освіти і викликавши необхідність пошуку нових підходів до управління якістю. Це безпосередньо пов’язано зі стрімкими змінами, що відбуваються як у всіх сферах життя сучасного суспільства, так і в самій освітній сфері. Підвищення якості стало ключовою ідеєю нової філософії освіти. Особливо сильно стала відчуватися потреба у підвищенні якості, ефективності засобів її досягнення та управління нею при наростаючому неузгодженні між умовами існування і розвитку суспільства і нездатністю системи освіти швидко адаптуватися до цих змін.

Виняткова актуальність забезпечення якості освіти, на думку експертів з багатьох країн, визначається об’єктивними причинами, подібними в наш час у багатьох країнах: прискорення науково-технологічного прогресу, посилення залежності темпів розвитку суспільства від рівня і масштабів освіти; поетапний перехід суспільства від індустріальної фази у розвитку економіки до економіки знань і до фази становлення інформаційної цивілізації; процес глобалізації, складовою частиною якого виступає швидке накопичення наукових даних та їх застарівання; інтернаціоналізація освіти, що припускає зближення якісного рівня роботи освітніх систем різних країн; необхідність відповідності підготовленості молоді деяким загальним критеріям і нормативам; обмеження фінансових ресурсів, швидке застарівання матеріально-технічної навчальної бази.

Вивчивши трактування якості освіти науковцями, практиками, дослідниками, що працюють у галузі освіти, ми обрали розуміння якості освіти не тільки як результату діяльності, а і як можливості його досягнення. Найприйнятнішим визначенням якості освіти вважаємо наступне: «Якість освіти – це комплекс характеристик освітнього процесу, що визначають послідовне та практично ефективне формування компетентності та професійної свідомості».

Для того щоб володіти об’єктивною інформацією про якість освіти у навчальному закладі, для корекції його освітньої політики, оновлення та удосконалення роботи, потрібна точна інформація прорівень якості освіти у динаміці. Одним з основних шляхів отримання такої інформації є організація та проведення моніторингових досліджень, бо моніторинг за сутністю – інформаційна система, за процесом– створення умов для прийняття управлінського рішення, за результативністю– технологія оцінювання поточного стану об’єкта управління, його регулювання та прогнозування розвитку.

Для вибору напрямів моніторингу ми користуємося розумінням поняття якості освіти; для вибору інструментів моніторингу ми вивчаємо вітчизняний та зарубіжний досвід, ознайомлюємося із системами та в багатьох закладах освіти України, користуємося матеріалами щодо моніторингу якості освіті, розробленими Харківським обласним науково-методичним інститутом безперервної освіти.

Комплексне відстеження якості освіти на рівні ліцею за допомогою моніторингових досліджень дає змогу:

- стратегічно планувати програми на майбутнє;

- обґрунтовувати плани та заходи із розвитку потенціалу ліцею;

- формулювати плани та рішення щодо кадрового забезпечення;

- розробляти та змінювати політику ліцею;

- проводити корекцію освітніх процесів.

Кiлькiсть переглядiв: 1150